فرشته کوسلی؛ جمال صادقی؛ حامد برجسته؛ آزاده کیاپور
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش واسطهای پردازش هیجانی در رابطه بین نظریه ذهن با عملکرد تحصیلی در دانشآموزان دوزبانه انجام شد.روش شناسی: این مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش دانشآموزان دختر دوزبانه پایه نهم شهرستان ترکمن در سال تحصیلی 99-1398 بودند. نمونه پژوهش 280 نفر بود که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش واسطهای پردازش هیجانی در رابطه بین نظریه ذهن با عملکرد تحصیلی در دانشآموزان دوزبانه انجام شد.روش شناسی: این مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش دانشآموزان دختر دوزبانه پایه نهم شهرستان ترکمن در سال تحصیلی 99-1398 بودند. نمونه پژوهش 280 نفر بود که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مقیاس نظریه ذهن (Steerneman, 1994)، پرسشنامه عملکرد تحصیلی (Pham & Taylor, 1999) و مقیاس پردازش هیجانی (Baker & et al, 2010) گردآوری و با روشهای ضرایب همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزارهای SPSS-18 و AMOS-23 تحلیل شدند.یافتهها: یافتهها نشان داد که مدل نقش واسطهای پردازش هیجانی در رابطه بین نظریه ذهن با عملکرد تحصیلی در دانشآموزان دوزبانه برازش مناسبی داشت. همچنین، نظریه ذهن بر پردازش هیجانی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوزبانه و پردازش هیجانی بر عملکرد تحصیلی آنان اثر مستقیم و معنادار داشت (05/0>P). علاوه بر آن، نظریه ذهن با نقش واسطهای پردازش هیجانی بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوزبانه اثر غیرمستقیم و معنادار داشت (05/0>P).بحث و نتیجهگیری: با توجه به روابط مستقیم و غیرمستقیم پژوهش حاضر، برنامهریزی برای بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوزبانه از طریق ارتقای نظریه ذهن و پردازش هیجانی ضروری است.